Ιστοσελίδα: http://mathliteracy.sed.uth.gr
Τα μαθηματικά αποτελούν συμβολικό μέσο νοηματοδότησης τόσο της άμεσης εμπειρίας όσο και της επιστημονικής ενασχόλησης, διαμορφώνοντας αντίστοιχους τρόπους σκέψης, αλλά και δυνατότητες επικοινωνίας και συμμετοχής. Η ανάπτυξη των μαθηματικών γνώσεων και δεξιοτήτων συναρτώνται με τα ιστορικά, κοινωνικά και πολιτικά συμφραζόμενα, τα μέσα και τα περιεχόμενα όπως αυτά διαμορφώνονται, αλλά και εξελίσσονται δυναμικά στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό και πολυγλωσσικό τοπίο.
Το Εργαστήριο Μελέτης Γραμματισμών (Γλωσσικού, Μαθηματικού) σε Σχολικό Πλαίσιο και μη Σχολικά Πλαίσια, σχεδιάστηκε για να αποτελεί χώρο έρευνας, ανάλυσης και διδασκαλίας, κυρίως, μαθηματικού γραμματισμού, αλλά και συμπληρωματικών γραμματισμών, όπως ο ψηφιακός, ο πολυτροπικός κλπ. Στο πλαίσιο του Εργαστηρίου ο μαθηματικός γραμματισμός προσεγγίζεται από μια κοινωνικοπολιτισμική προοπτική (πχ. Εθνομαθηματικά) δίνοντας έμφαση στην κοινωνική διάσταση της γνώσης και το ρόλο του πλαισίου μέσα στο οποίο αυτή αναπτύσσεται, καθώς και στην ιδεολογική διάσταση της γνώσης.
Από πλευράς ερευνητικής και μέσα από την παραπάνω οπτική μας ενδιαφέρει η μελέτη του σχολικού μαθηματικού γραμματισμού, ως μέρος των ευρύτερων γραμματισμών που αναπτύσσονται σε εκτός σχολικής τάξης πλαίσια, καθώς και η δυναμική αλληλεπίδρασή τους. Η μελέτη μαθηματικού γραμματισμού, εκτός σχολικού πλαισίου, θα δημιουργήσει προϋποθέσεις ενίσχυσης των μαθητών, κυρίως αυτών που προέρχονται από περιβάλλοντα μειονοτικά και περιθωριοποιημένα, αμβλύνοντας τις συνέπειες της διαδικασίας επιπολιτισμού (acculturation), την οποία βιώνουν στη σχολική τάξη και το σχολικό χώρο με τις συνακόλουθες συνέπειες.
Όσο αφορά στο κομμάτι της διδασκαλίας οι φοιτητές θα ενθαρρυνθούν να δουν τους επιμέρους γραμματισμούς (μαθηματικό, ψηφιακό κλπ) όχι ως διακριτά και κλειστά συστήματα, αλλά ως μέρη ενός ευρύτερου συνόλου, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και γραμματισμοί που αναπτύσσονται σε άλλα—εκτός σχολείου—πλαίσια, και ότι όλοι αυτοί οι γραμματισμοί, αλληλεπιδρούν και αλληλοπληροφορούνται.
Σκοποί λειτουργίας και κοινωνικοί στόχοι του Εργαστηρίου
Με βάση τα παραπάνω οι σκοποί λειτουργίας του Εργαστηρίου Μαθηματικού Γραμματισμού σε Τυπικά και Άτυπα Πλαίσια, είναι οι εξής:
Σε ποιους απευθύνεται: